Pagina voor de leerkracht

Vak: Plastische opvoeding
Klas: 1ste graad A stroom
Leerplan: Gemeenschapsonderwijs

Beginsituatie:
De leerlingen hebben de eindtermen basisonderwijs verworven en kunnen deze onder begeleiding toepassen. Die attitudes, kennis en vaardigheden inzake beeldtaal (middelen, technieken en materies) zijn de basis die verder ontwikkeld wordt naar inzichtelijk en zelfstandig waarnemen, creatief denken, vormgeven, illustreren en verwoorden. De leerlingen leren omgaan met waarneming, denkprocessen, beeldtaal, beeldende middelen, technieken en materies. Via doelgericht verzamelen van informatie en het verwerken ervan naar te realiseren beelden kunnen zij tot creatieve uitvoeringen komen (expressief, decoratief, illustratief...).

Algemene doelstellingen leerplan:
De taak van de Plastische opvoeding is enerzijds algemeen vormend, vermits de inhouden die in het vak aan bod komen fundamentele elementen binnen onze sociaal-culturele en cultuurhistorische beleving bevatten (beeldtaal in de ruime zin van het woord). Anderzijds wordt vakgericht gewerkt en komen de elementen van de beeldtaal en de artistiek - technische component aan bod. 
De leerling: 
• kan de beeldtaal onder begeleiding hanteren door waarneming, beeldende middelen, materies en technieken toe te passen; 
• verwerft basiskennis en -vaardigheden betreffende waarneming en is in staat ze toe te passen in eenvoudige opdrachten; 
• kan elementen uit de beeldtaal creatief, expressief en illustratief inzetten;
• komt in contact met diverse kunstvormen en leert ze waarderen; 
• is in staat zich te documenteren i.v.m. vooropgestelde thema’s; 
• kan de wereld rondom hem observeren en beschrijven (mens en natuur) en leert respect opbrengen voor eenieders persoonlijkheid.

Les ten opzichte van jaarplan:
De leerlingen kregen eerder al lessen over dimensies, vlakken, lijnen, ruimte en beweging. De leerstof die ik hier in beeld breng is een belangrijke bouwsteen in het hoofdstuk licht & kleur. In volgende lessen gaan we verder in op kleurmenging en de classificatie van kleuren (CMYK, RGB, RAL,…) en zullen de leerlingen dit in de praktijk toepassen. De onderwerpen licht en optica zullen nog aan bod komen in de lessen natuurwetenschappen. 

Lesdoelstellingen:
De lln kunnen in eigen woorden het proces van het zien omschrijven
De lln kennen de functie van lichtreceptoren (staafjes)
De lln kennen de functie van kleurreceptoren (kegeltjes)
De lln kunnen de primaire kleuren benoemen 
De lln kunnen primaire en secundaire kleuren onderscheiden
De lln kunnen kleuren thuisbrengen onder een primaire kleur

Hoe deze website gebruiken:
De leerlingen doorlopen de pagina's in de vooropgestelde volgorde. Er is een introductie met een woordenwolk met korte bespreking. In lesfase 1 kijken ze naar een filmpje dat nadien in een prezi gestructureed en aangevuld werd. Als verwerking maken ze hierop een oefening (kruiswoordraadsel). In lesfase 2 is er opnieuw een introductiefilmpje. Daarna volgt theorie die geïllustreerd is met afbeeldingen. Om af te sluiten is er een quiz die zich vooral richt op het inzien en toepassen van de kleuren. De les is zeer visueel en er is voldoende herhaling. De verwerkingsmomenten zijn luchtig door het gebruik van de spelletjes.

Meerwaarde van de klassite:
De tieners van vandaag hebben multimedia meegekregen met de paplepel. Zij vervreemden steeds meer van het stoffige papier en verkennen de wereld meer en meer online. Zelfs een vak als plastische opvoeding laat zich vertalen in een digitale leeromgeving.
Deze site komt hieraan tegemoet: sterke visuele theorie en voorbeelden afgewisseld met leuke online verwerkingselementen.